Al van in mijn studententijd vond ik visie hebben een belangrijk gegeven. Ik keek op naar mensen met een visie en liet me door hen inspireren.

Toen ik later in mijn carrière zelf in een leidinggevende functie terechtkwam, ondervond ik het belang hiervan aan den lijve. Ik leerde mijn team dat ze niet zomaar opdrachten mochten doorgeven aan anderen. Nog belangrijker vond ik het dat zij bij het geven van de opdracht ook konden uitleggen in welk groter geheel die opdracht paste. Het resultaat was dat de mensen die de opdracht kregen gingen meedenken en met veel meer goesting meewerkten. Zij haalden voldoening uit een opdracht die op het eerste zicht niet zo aantrekkelijk was, omdat hun betrokkenheid binnen de visie werd aangesproken.

Mensen volgen moeiteloos leiders met een duidelijke visie. Ze vinden het moeilijker als ze te maken krijgen met een leidinggevende die de richting niet weet scherp te stellen. Ik kreeg in mijn carrière zelf te maken met beide types, de leidinggevende mét visie en diegene zonder. Door het ongemak dat ik zelf voelde wanneer het ontbrak aan visie, heb ik er mijn missie van gemaakt om ondernemers te helpen in het scherpstellen van hun missie en visie.

Vision is the art of seeing
what is invisible to others!

Een succesvolle business draait echter niet alleen rond het uitdragen van een visie. Er is ook zoiets als People Marketing. Elke ondernemer moet investeren in marketing om business te creëren. De meeste ondernemers investeren dan in de meest vanzelfsprekende marketing kanalen. En ze vergeten het allerbelangrijkste marketing kanaal. Als je op een vliegtuig stapt, krijg je telkens dezelfde veiligheidsinstructies: eerst je eigen zuurstofmasker en dan pas dat van de andere. In je onderneming geldt net datzelfde principe: zorg eerst goed voor je eigen mensen.

Uit jarenlange ervaring heb ik het belang hiervan een den lijve kunnen ondervinden. In het aansturen van mijn team deed ik van nature en onbewust aan people marketing. Het waren fantastische tijden waarin er niet alleen hard gewerkt, maar ook hard genoten werd. Jaren later lieten de medewerkers uit dat team me weten dat ik hun beste leidinggevende ooit was. Ik ging onderzoeken waar dat dan aan kon liggen en kwam uit op het belang van People Marketing.

Ik ben ervan overtuigd dat veerkracht bij jezelf als ondernemer en bij je medewerkers voor meer cashflow zorgt. En die veerkracht krijg je alleen maar door te investeren in je People Marketing!