Bij het maken van een website zijn er specifieke zaken waar je op moet letten. Of je nu iemand inhuurt als webdesigner of je maakt je site zelf, er zijn zaken waar je altijd aandacht aan moet besteden. Jouw website is in de meeste gevallen een eerste kennismaking met een potentiële klant. First impressions can last for years!

Wees consistent

Geef jouw website, en dus alle pagina’s, een consistente weergave (interface). De overall look & feel moet dezelfde zijn. Vergelijk jouw website met een bezoek aan een winkel. Als de sfeer in de winkel van afdeling tot afdeling drastisch verandert, heb je na een tijd geen zin meer om nog verder te shoppen.

First impressions matter

Een website is zoals een winkel… first impressions matter. En als je naar een specifiek artikel op zoek bent, moet je in een fysieke winkel makkelijk je weg vinden. Wegwijzertjes aan het plafond wijzen je in de meeste supermarkten je de weg. Voor een website geldt hetzelfde principe, een bezoeker moet vlot zijn weg vinden naar de antwoorden op zijn vraag.  De ‘three click rule’  suggereert dat een gebruiker van een website in staat moet zijn om informatie te vinden met niet meer dan drie muisklikken. Het is gebaseerd op de overtuiging dat gebruikers van een site gefrustreerd raken en vaak vertrekken als ze de informatie niet binnen de drie klikken kunnen vinden.

Het menu of navigatiebalk is een online kompas dat de gebruiker rond een website leidt en hen helpt ontdekken wat ze zoeken. Dit cruciale element van een website wordt vaak over het hoofd gezien. Hou daarom het menu van je site steeds zichtbaar, dit laat de bezoeker toe om snel van topic naar topic te surfen en zo een volledige indruk te krijgen van jouw website.

  • Hou het aantal onderwerpen beperkt tot max. 7.
  • Gebruik ook herkenbare labels in de navigatiebalk en duidelijke termen die de bezoekers van jouw website begrijpen.

Onderhoudsbeurt voor je website

Of je nu je website zelf hebt opgemaakt of je hebt een webdesigner aangesproken, een website vraagt onderhoud. Wekelijks moet je updates bijwerken, nagaan of alle links nog werken en updates posten. Nieuwe events die je organiseert, nieuwe producten die je lanceert, of een specifieke actie die je lanceert. Een website vraagt aandacht en onderhoud. Neem dus zeker de tijd om jezelf ervan te verzekeren dat jouw online vitrine nog toegankelijk is en aantrekkelijk genoeg is voor nieuwe bezoekers.

Zoals retailers de vitrine van hun winkel of de catalogus van hun bedrijf elke seizoen vernieuwen, moet jij ook de website van je bedrijf of zaak elk jaar een grondige opfrisbeurt geven. Je moet als het ware je digitale vitrine van je bedrijf opfrissen en klaarmaken voor een nieuw seizoen.

Wanneer heb je voor het laatst nog eens goed door je website geklikt? Wanneer heb je voor het laatst je blogs en andere artikels gelezen? Is de content van je site nog steeds een weerspiegeling van de missie van je bedrijf, je expertise en je doelpubliek? Is de pagina ‘Over Ons’ nog up-to-date? Zijn er misschien nieuwe medewerkers die nog niet vermeld staan op de site?

Bij het opfrissen van je site is het ook belangrijk dat je je positie in Google versterkt. Google probeert te begrijpen waar de pagina’s op je website over gaan. De informatie wordt dan opgeslagen of geïndexeerd in de Google-Index.
Wanneer een gebruiker een zoekopdracht uitvoert, probeert Google op basis van allerlei factoren het meest relevante resultaat te vinden in de index. Daarbij hanteert Google diverse overwegingen, die niet alleen leiden tot het meest geschikte resultaat, maar ook de beste gebruikerservaring opleveren.

Ga als volgt te werk om je weergave en positie te verbeteren:

• Zorg ervoor dat je pagina snel wordt geladen en geschikt is voor mobiele apparaten.
• Zet nuttige content op je pagina en hou je pagina actueel.
• Geef pagina’s korte, betekenisvolle titels.
• Geef pagina’s koppen die het onderwerp van de pagina duidelijk maken.

Lees meer over ‘Hoe Google Zoeken werkt’ op www.support.google.com.

6 Tips & Tools om je Google Ranking te verhogen

1. Zorg dat je site opvalt onder de zoekresultaten van Google.

Een handige tool om te checken of de content van je site in lijn is met wat de bezoekers zoeken is de Google Search Console. Met Google Search Console kan je het zoekverkeer en de prestaties van je site meten. Je kan o.a. nagaan met welke zoekwoorden de bezoekers jouw website hebben gevonden. Maar je moet deze tool ook gebruiken om na te gaan naar welke pagina’s deze zoekwoorden leiden.
Daarna kan je de metatag van je pagina bewerken door deze zoekwoorden eraan toe te voegen. Optimaliseer ook je title tag van de meta description en zorg dat deze aantrekkelijk genoeg is, dat deze opvalt in de zoekresultaten in Google.

meta description

2. Long Tail Keywords

Nu dat je weet met welke zoekwoorden de site van jouw bedrijf is gevonden, kan je deze gebruiken om ook de ‘long tail keywords’ op te zoeken. Hiervoor kan je de gratis dienst ‘Ubersuggest’ gebruiken. Dus als je al gerangschikt bent voor enkele zoekwoorden, dan kan je met deze tool makkelijk ook de ‘long tail keywords’ integreren in je content.

Als je deze long tail keyword gaat integreren in je content, moet je dit wel doordacht doen. Je kan niet zomaar deze nieuwe keywords oplijsten in een extra paragraaf. Je zal je content moeten herschrijven om deze lange zoekwoorden correct te integreren in je teksten. Je zal de content op je site of blog specifieker maken en relevanter voor deze specifieke bezoekers. Als jouw concurrenten deze specifieke informatie niet gebruiken of vermelden, is er dus minder specifieke content aanwezig op het web en kan jij hier makkelijk en goedkoop van gebruik maken. Het is niet bepaald een game changer maar als je een publiek wil aantrekken binnen een specifieke regio, dan kan je maar best deze regio ook vermelden in je content. Het heeft geen nut mensen te bereiken in Knokke-Heist als je je wil richten naar een regio rond Genk.

long tail keywords

3. Search Engine Optimalisatie … al van gehoord!?

Je kan uiteraard betalen voor zoekwoorden via Google Ads om meer bezoekers aan te trekken voor je website. Maar wist je dat er een tool bestaat die het jou makkelijker maakt om de ‘On page SEO’ van je website te verbeteren? Dit zijn de factoren die je kan aanpassen binnen je eigen website of webshop.

Meer dan 60% van de websites gebruikt WordPress als CMS, een softwaretoepassing waarin je zo eenvoudig mogelijk zelf de inhoud van de website kan beheren, zonder dat er programmeerkennis nodig is. Dit maakt dat er voor de gebruikers van WordPress veel plugins worden aangeboden. Een Plugin is een op zichzelf staand programma, code of script dat je kunt toevoegen aan de blog of website. Plugins worden over het algemeen gemaakt om de standaard functionaliteiten van de website uit te breiden.

Met de Yoast SEO plugin kan je als leek de SEO van je website optimaliseren. Yoast SEO plugin helpt je met de structuur van je pagina, checkt de leesbaarheid, geeft een inzicht in de ‘keywords’ of zoekwoorden die het meest voorkomen in je tekst. Als je Yoast SEO installeert, komt onder elk artikel of pagina een blok te staan met allerlei suggesties en indicaties die aanduiden waar je nog kunt optimaliseren. Komt het zoekwoord vaak genoeg voor, staat het in de kop, is het artikel lang genoeg? Voldoe je aan deze indicatoren, krijg je een groen lampje. Teveel oranje en rode lampjes wil zeggen dat je artikel nog niet goed genoeg is geoptimaliseerd. Een heel overzichtelijk systeem. Optimaliseren is hierdoor een koud kunstje.

4. Ook geschikt voor mobiele bezoekers?

Is de website van je onderneming responsive, m.a.w. is hij geschikt voor tablet en smartphone? Met responsive webdesign wordt de weergave aangepast op basis van de schermgrootte. Het ontwerp van een responsive website schaalt mee met de afmetingen van een scherm, zonder in te leveren op leesbaarheid van tekst of bruikbaarheid. Weet dat meer dan 30% van het internetgebruik in België via de smartphone gebeurt, en bijna 7% via tablet. (bron: gs.statcounter.com).

Kijk naar je eigen surfgedrag. Hoe dikwijls ga je zelf eerst via je smartphone even surfen naar een product of winkelom daarna nog op je desktop verder te lezen of het product aan te kopen?

Als je website niet responsive is, ga je geen hoge ranking halen in Google en zak je weg naar de tweede of derde pagina van de zoekresultaten.

responsive website

Doe zelf de test en ga na voor welke toestellen jouw website werkt en voor welke niet. Gebruik hiervoor een tool van Google zelf via www.websiteresponsivetest.com en breng bovenaan de url van je website in. Een overzicht van belangrijke punten voor mobiele websites vind je op www.developers.google.com.

5. Speed is what you need!

De eerste indruk over jouw website is wel degelijk zeer belangrijk. Statistisch gezien wacht de gemiddelde surfer niet meer dan 2 seconden tot de content van de site verschijnt. Als je site snel verschijnt, maak je onmiddellijk een sterke eerste indruk op de bezoeker. Bekijk het als een quick-win in ‘user experience’.

Bovendien houdt Google ook rekening met de ‘upload‘ snelheid van de site in het opmaken van de overall ranking. 95% van alle smartphone gebruikers wereldwijd gebruiken Google als zoekmachine en in België is dat zelfs 99,22%.
Google verwacht daarom dat websites op smartphones vlot laden en heeft hiervoor een tool waarmee je kan meten hoe snel jouw website laadt. Deze tool laat je ook weten waarom hij misschien niet snel laadt en hoe je dit kan verhelpen. Surf naar www.developers.google.com/speed en doe de test.

Voor veel sites vormen afbeeldingen een belangrijk onderdeel van de inhoud. Let er dus op dat de afbeeldingen niet te groot zijn en de oorzaak zijn van een trage website. De belangrijkste techniek voor het optimaliseren van afbeeldingen is het verkleinen van de grootte. Gebruik hiervoor de juiste indeling en compressie-tools:

• PNG voor afbeeldingen met transparantie en tekst;
• JPEG voor foto’s en complexe afbeeldingen;
• SVG voor vectorafbeeldingen.

6. Updaten van bestaande content

Er bestaan meer dan 5,5 miljard geïndexeerde webpagina’s. En over elk onderwerp waarover geblogd wordt, bestaan er verschillende varianten. Zorg er dus voor dat je je huidige blogs, die goed scoren, jaarlijks bijwerkt. Voeg een update toe, en voeg nieuwe content toe aan de bestaande blogs.

Het is niet belangrijk dat je blog kort is. Een blog van 5.000 of meer woorden is geen probleem. Zolang de content maar relevant is voor de zoekopdrachten die worden ingebracht in Google. Gebruik dus ook hier Ubersuggest en voeg met de long tail keywords die je hier vindt nieuwe content toe aan je bestaande blogs.

Door de inhoud op je site up-to-date te houden, bouw je ook vertrouwen op tussen je bedrijf en je klanten. Hoogstwaarschijnlijk vertrouwen klanten op jouw site door nuttige informatie over de branche waarin je werkt. Met verouderde inhoud op je site kan je door potentiële klanten ervaren worden als een bedrijf dat niet de nieuwste trends bijhoudt.

Deze tips en tools kunnen in principe door elke leek worden gebruikt. Zie je het niet ziet zitten om dit zelf te doen, of heb je andere vragen rond je marketing aanpak? Neem dan even contact op en tijdens een kop koffie bekijken we wat aplusmarketing voor jou kan betekenen binnen jouw budget.

Tijd voor een tas koffie en een partijtje hersenpingpong?