Als Marketing Architect begeleid ik bedrijfsleiders van kleine bedrijven die zich herkennen in één (of meer) van volgende stressvolle situaties:

Hoewel je weet hoe belangrijk het is om zichtbaar te zijn op de markt van vandaag, is marketing gewoon niet jouw ding.
Je hebt iemand anders nodig om dit voor jou uit te werken of te implementeren.

Je bedrijf groeit zo snel. Je hebt geen tijd meer om prioriteit te stellen in marketing en je neemt alleen de hoogstnodige beslissingen. Marketing is beste geval chaotisch, in het slechtste geval niet-bestaand.

Je weet niet wat jouw niche is, wat je tegen jouw prospecten moet zeggen of waar je deze kunt vinden. Je hebt een beetje van alles geprobeerd, zonder plan van aanpak. Je weet wat je wilt bereiken maar niet hoe.

Als Marketing Architect ondersteun ik jouw onderneming

  • Het opstellen van een heldere strategie, met duidelijke prioriteiten.
  • We gaan samen na welke marketing stappen je moet uitwerken.
  • We bekijken of er nood is aan een social-media plan en hoe dit kan worden opgesteld.
  • Moet je nog (extra) investeren in online-marketing en kan je hier zelf mee aan de slag?
  • Uitwerken en uitdragen van een people marketing plan om de veerkracht binnen jouw onderneming te verhogen.

Na een kennismakingsgesprek bekijken we samen of er een match is. Hierna ben ik de sparringpartner die jouw onderneming en jouw visie grondig analyseert. Wat zijn de pluspunten van je onderneming? Wat onderscheidt jouw zaak van de concurrenten? Wie zijn jouw ideale klanten? Op welke klanten wil je focussen? Hoe kom je in contact met je klanten en hoe zoek je naar potentiële nieuwe klanten?

Samen scherpen we de visie aan en stellen we een strategie en plan van aanpak op. Dit wordt uitgewerkt tot een concreet en volledig marketingplan waarmee je verder mee kan groeien. Uit dit marketingplan halen we actiepunten die je de eerste maanden kan uitwerken en stippelen we een route uit voor verdere acties.

Om een helder plan of strategie uit te werken heb je ook tools nodig. 

Samen bekijken we waar je best investeert om de eerste resultaten te boeken.

Is jouw strategie up-to-date?

  1. Elke onderneming, groot of klein, heeft een strategie nodig. Een strategie die uitstippelt waar de onderneming  naar toe moet groeien. Daarnaast leg je ook enkele prioriteiten vast waar de onderneming en de werknemers zich aan houden. Het zegt welke visie je wil uitdragen en waar zij aan bijdragen, m.a.w. waar iedereen zijn/haar tijd aan moet spenderen.
  2. Eénmanszaak of werkgever: de strategie geeft het doel aan voor elk individu of departement.
  3. Aan de hand van je strategie toets je af of je de juiste beslissingen neemt. Moet je nu ja of neen zeggen tegen bepaalde opportuniteiten? Het laat je toe, als bedrijfsleider, om neen te zeggen tegen initiatieven die je zouden afleiden van het grotere doel.
  4. In vele KMO’s werken gemotiveerde medewerkers. Om al hun inspanningen te optimaliseren is het van belang dat jouw strategie is uitgewerkt, gedeeld en gedragen met en door de medewerkers. Het is dus niet alleen belangrijk om je ‘externe’ marketing uit te werken, maar ook aandacht te geven aan ‘people marketing’.
  5. Veel ondernemers streven naar een duidelijk doel. Het is belangrijk dat deze visie tastbaar is en gedeeld wordt. ‘Waarom doen wij wat we doen?’ Als je deze ideeën en visie uitdraagt naar de buitenwereld, zal je merken dat nieuwe opportuniteiten zich aanbieden.

Tijd voor een tas koffie en een partijtje hersenpingpong?