Iedereen kan een eenvoudig social-media-plan opstarten voor jouw onderneming als ze enkele zaken kennen van jouw bedrijf, jouw concurrenten, jouw doelstellingen. Niet elke onderneming heeft het budget om een digitaal agentschap in te schakelen of de mensen om dit binnen het bedrijf op te volgen. Met deze 10 stappen kan je vlot starten met sociale media, zelfs al ben je geen digital native of professional. Doe onderzoek, wees creatief, volg onderstaande stappen en start met plannen.

1. Ken je doelstellingen

Eerst en vooral moet je je marketing- en communicatiedoelstellingen kennen. Sociale media zijn essentieel, maar het moet deel uitmaken van iets groters. Je moet je korte- en langetermijn doelstellingen kennen zodat je ook weet wie je doelgroep is en met welke boodschap je deze wil bereiken.

2. Wat is de rol van sociale media

Er zijn zoveel opties binnen de scope van sociale media dat het niet altijd evident is hoe dit kan bijdragen tot jouw communicatiestrategie. Niet alle applicaties zijn hetzelfde of hebben dezelfde impact.  Denk daarom goed na welk netwerk binnen jouw marketingmix past.
KMO’s of éénmanszaken hebben niet altijd een ontwikkeld of uitgeschreven marketingplan en vaak volgen ze wat de grote spelers aan het doen zijn. Sociale netwerken zijn niet altijd bedoeld om je product of merk te ‘pushen’ maar eerder om ervaringen of informatie uit te wisselen met je doelgroepen.

3. Wat doen jouw concurrenten

Leer uit de fouten of succesverhalen van anderen. Welke kanalen gebruiken jouw concurrenten? Hoe communiceren zij met hun doelgroep en hoe is de interactie? Bekijk ook wat de grote spelers doen in jouw domein. Dat is niet altijd een reële referentie maar je kan er altijd dingen uit leren. Gebruik deze info en start met iets unieks voor jouw onderneming.

4. Wie is jouw doelgroep

Denk aan alle stakeholders die betrokken zijn in de customer journey van jouw product of dienst. Elk van deze stakeholders heeft oplossingen nodig die verschillend zijn van de andere stakeholders. Tracht uit te zoeken waar je elk van hen kan bereiken op sociale media. Via Facebook kan je in contact komen met je klanten en je medewerkers. Via Youtube bereik je misschien specialisten. Via Linkedin kom je in contact met je leveranciers en toekomstige zakenpartners. Het opmaken van (buyer) personas is hiervoor een handige tool om je doelgroep beter te kunnen begrijpen en te bereiken.

5. Wat heb je te bieden

Waarom ben jij geïnteresseerd in een specifiek merk of product? Omdat het merk jou iets wil verkopen of omdat jij een bepaalde interesse hebt in dit merk. Dat is meestal ook zo voor jouw doelgroep. Zij zullen interesse hebben in jouw ‘why’. Waarom doe jij wat je doet? Waarom heb je jouw onderneming opgestart? Als je dit helder hebt voor jezelf en je onderneming, dan kan je hieronder sterke content schrijven. Dit is één van de cruciale vragen die je aan jezelf dient te stellen… “Wat heeft jou geïnspireerd om te doen wat je nu doet?”.

Your vision is only actionable if you say it out loud. If you keep it to yourself, it will remain a figment of your imagination.

6. Kies de juiste content

Zoals aangegeven is het opmaken van persona zeer doeltreffend om content te schrijven die nauw aansluit bij jouw doelgroepen. Schrijf blogs over jouw bedrijf, over de mensen waar je mee samenwerkt gericht naar elk van deze persona. Gebruik hierbij mooie, kleurrijke foto’s of infografieken om jouw boodschap meer te ondersteunen. Afhankelijk van het medium waarop je communiceert, kan je de taal of manier van communiceren aanpassen. Op Facebook kan je iets informeler zijn, via Instagram ondersteun je de boodschap visueel en op Linkedin laat je je expertise zien.  Maar schrijf je boodschap zo dat je interactie uitlokt met je doelgroep.
En vergeet het niet: gebruik #hashtags! Mik op 3 tot 6 hashtags in je boodschap en gebruik zoveel mogelijk bestaande en populaire hashtags. Deze zorgen ervoor dat jouw boodschap sneller wordt opgepikt en laat toe om de conversatie vlot op te starten.

7. Video killed the radio star

Video is altijd beter. Er zijn studies die aangeven dat het internetverkeer rond 2021 voor meer dan 80% uit video zal bestaan. Het is makkelijker om een boodschap over te brengen in 90 seconden dan in 1 000 woorden. De informatie mag dan wel dezelfde zijn, een (goede) video is eenvoudiger te begrijpen en vlotter te delen. En een video maken hoeft daarom ook niet duur te zijn. Er zijn eenvoudige toch semi-professionele oplossingen voor en tal van video’s op Youtube waarin wordt uitgelegd hoe je dit het best aanpakt. Zelfs met de laatste nieuwe smartphones en enkele apps ben je in staat om een video te maken. En als je het niet ziet zitten om een video te maken, laat je creativiteit dan niet wegvloeien en maak gebruik van Facebook-verhalen en Instagram-verhalen om jouw verhaal te vertellen.

8. Breng het gesprek op gang

Vergeet het niet, social media is een tweerichtingscommunicatie! Wat je juist wil is interactie met jouw doelgroep. Jouw doelgroep zal je vragen stellen, zal je challengen, zal kritisch zijn en zal goede maar ook minder goede zaken over jouw merk becommentariëren. Zorg dat je steeds antwoordt en wacht hier niet te lang mee. Wees daarbij constructief en communiceer met respect.

9. Meten is weten

Met behulp van de juiste techniek kan je alles opvolgen op sociale media. Alle platforms bieden een analyse aan waarom je al het verkeer kan monitoren en inzichten opdoen om je actie te verbeteren. Bovendien kan je  het webverkeer identificeren dat is gegenereerd op basis van jouw sociale media acties. In het begin zal het wat zoeken zijn en zal je moeten uitzoeken wat het beste werkt voor jouw onderneming.

10. Pas aan en ga door

Digitale communicatie is de gemakkelijkste manier om te verbeteren. Het is een lang proces waarbij je doelstellingen moet stellen en steeds analyseren wat werkt en wat moet worden verbeterd. Je kan ontdekken welk kanaal meer resultaten genereert, of je budget voldoende is en of je kan beginnen nadenken over campagnes die zich op specifieke oplossingen richten waarmee je de A/B testen kan uitvoeren.