Elke ondernemer, van zowel kleine als grote bedrijven, kent het belang van een bedrijfsplan, een plan dat de koers uitstippelt voor het bedrijf. Een cruciaal onderdeel is de marketingstrategie of het marketingplan.

Het strategisch plan is er wel elk jaar en in het beste geval beschik je over een meer jaren plan, maar geef je niet voldoende prioriteit aan het uitwerken van een marketingplan. Een plan dat schetst wat je doelpubliek juist is, of je een specifieke niche bewerkt of een specifiek onderdeel van een marktsegment. Het marketingplan geeft aan wat de Unique Selling Proposition is van jouw product of merk. Hoe je website is uitgewerkt en of er updates nodig zijn, … In het kort, jouw marketingplan maakt een opsomming van concrete werkpunten die de verkoop kunnen ondersteunen, die invloed hebben op jouw employer branding enz.

Hier zijn een paar belangrijke dingen om in gedachten te houden als je een marketingplan maakt.

Ken je niche

Voordat je een marketingplan kan schrijven, moet je een niche vinden en doorgronden. Maar het is ook belangrijk dat je weet waar jouw bedrijf sterk in is. Waar maken jullie het verschil.
Het is belangrijk dat je goed uitzoekt wat jouw doelgroep is, welke specifieke eisen deze doelgroep stelt en wat jij als ondernemer met jouw product of merk daarvoor kan betekenen. Het opmaken van een klantenprofiel of een buyer persona kan daarbij een hulpmiddel zijn.

Maak een zo goed mogelijke beschrijving van jouw potentiële klant(en)

Tracht uit te zoeken wat de kernbehoefte is van jouw product of dienst.
Is het om jouw klanten te helpen de dag makkelijker door te komen? Help je hen efficiënter zijn in hun werk? Jouw aanbod moet zodanig zijn uitgewerkt dat het problemen van klanten kan verhelpen of dat je de klanten er beter mee kan bedienen dan jouw concurrenten.

Identificeer de concurrenten die dezelfde klanten bewerken als jij

Hoe origineel jouw product of dienst ook is, er zullen altijd concurrenten zijn die dezelfde doelgroep willen bereiken. Zelfstandigen of ondernemers van KMO’s nemen niet altijd de tijd om hun concurrenten grondig te bestuderen. Zorg dat je goed weet wie jouw concurrenten zijn, wat is hun belangrijkste concurrentievoordeel en hoe bewerken zij de markt. Werken jouw concurrenten met specifieke acties, hoe communiceren ze met hun klanten, hebben ze een social media strategie, m.a.w. hoe actief zijn ze op social media.

Testen, meten, updaten, …

Raak niet in paniek als je eerste marketingstrategie je niet de gewenste resultaten oplevert. Meten is weten. Een makkelijke manier om te helpen de details van jouw marketingstrategie vorm te geven en uit te zoeken wat de juiste marketingtactieken en -kanalen zijn, is een snelle opsplitsing van de ‘sales funnel’. En dan kan je makkelijk terugvallen op de gekende AIDA format; Awareness, Interest, Desire en Action,

Bron: Smart Insights

Dit klinkt en lijkt misschien nogal ver van je bed, maar als je dit nuchter en concreet aanpakt, kan je de ‘customer journey’ van jouw klant makkelijk uitstippelen en de zwakke punten, of de momenten waarop een ‘potentiële klant’ afhaakt, detecteren en verhelpen.

Ik schets hierboven de grote lijnen van een marketingplan, maar hoe werk je nu juist zo een marketingplan uit? Een concreet marketingplan bevat o.a. ook de SWOT analyse die je wellicht al hebt opgemaakt in je strategisch plan. Maar je kan dit ook nog concreet aanvullen met onderdelen zoals content marketing, Social Media marketing, email marketing en SEO.

Heb je concreet hulp nodig om jouw marketingplan vorm te geven, of om het uit te rollen of enkele onderdelen te verscherpen. Laat even weten waar jij denkt dat er extra aandacht nodig is en we bekijken samen hoe we dit kunnen omzetten in concrete acties.